Construcții și urbanism

Autorizarea executării construcțiilor și actele necesare în vederea obținerii acesteia

Autorizarea executării construcţiilor este un proces ce constituie o componentă a dezvoltării urbane. Această etapă este extrem de importantă şi totodată sensibilă întrucât constituie momentul în care intenţiile solicitantului autorizaţiei (persoană fizică sau juridică) se raportează la interesele comunităţii privind dezvoltarea urbei în ansamblu, intenţii materializate în prevederile documentaţiilor de urbanism şi amenajarea teritoriului. Acest moment trebuie privit ca pe unul de confruntare, în care individualul se supune regulilor precise ale colectivului. Pentru obţinerea autorizaţiei de construire se pot obţine formulare tipizate şi detalii privind cele necesare de la camera 5.

Etape ce trebuiesc parcurse pentru obţinerea autorizaţiei de construire:

1. Certificatul de urbanism

Documentele necesare emiterii certificatului de urbanism:

  1. Cererea-tip (formularul-model F.1 CERERE pentru emiterea certificatului de urbanism), în conformitate cu precizările privind completarea acesteia, cuprinzând:
    1. Elementele de identificare a solicitantului
    2. Elementele de identificare a imobilului pentru care se solicită emiterea certificatului de urbanism, respectiv localitate, număr cadastral şi număr de carte funciară, în cazul în care legea nu dispune altfel
    3. Elementele care definesc scopul solicitării
  2. Planuri cadastrale/topografice, cu evidenţierea imobilelor în cauză, astfel:
    1. Pentru imobilele neînscrise în evidenţele de cadastru şi publicitate imobiliară: plan de încadrare în zonă, la una din scările 1:10.000, 1:5.000, 1:2.000, 1:1.000, 1:500, după caz, eliberat, la cerere, de către oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară
    2. Pentru imobilele înscrise în evidenţele de cadastru şi publicitate imobiliară: extras din planul cadastral de pe ortofotoplan şi extras de carte funciară pentru informare actualizat la zi, eliberate, la cerere, de către biroul de cadastru şi publicitate imobiliară
  3. Documentul de plată a taxei de eliberare a certificatului de urbanism, în copie

2. Autorizaţia de construire

Documentele necesare emiterii autorizației de construire:

  • Cerere tip (de la Serviciul relaţii cu publicul)
  • Dovada achitării taxei pentru eliberarea autorizaţiei de construire (1 % din valoare) taxa care se reduce cu 50 % pentru locuinţe (Casieria Primăriei)
  • Extras de carte funciară sau alt act care conferă dreptul de folosinţă al terenului sau clădirii (autentic şi actualizat nu mai vechi de 30 de zile)
  • Documentaţia tehnică prevăzută de Legea nr.50 / 1991, republicată.- D.T.
  • Documentaţia tehnică – D.T. pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii se întocmeşte pentru:
    • Autorizarea executării lucrărilor de construire – D.T.A.C.
    • Autorizarea executării lucrărilor de desfiinţare – D.T.A.D
    • Autorizarea executării organizării lucrărilor – D.T.O.E.

Conţinutul-cadru al documentaţiei tehnice – D.T. pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii cuprinde opisul pieselor scrise şi desenate, necesar a fi prezentate spre autorizare.

A. Proiectul pentru autorizarea executării lucrărilor de construire – D.T.A.C.

Piese scrise

  1. Lista şi semnăturile proiectanţilor, se completează cu numele în clar şi calitatea proiectanţilor, precum şi cu partea din proiect pentru care răspund
  2. Memoriu
    • 2.1. Date generale, descrierea lucrărilor care fac obiectul proiectului pentru autorizarea lucrărilor de construcţii, făcându-se referiri la:
      • Amplasamentul, topografia acestuia, trasarea lucrărilor
      • Clima şi fenomenele naturale specifice
      • Geologia şi seismicitatea
      • Categoria de importanţă a obiectivului
    • 2.2. Memorii pe specialităţi, descrierea lucrărilor de:
      • Arhitectură
      • Structură
      • Instalaţii
      • Dotări şi instalaţii tehnologice, după caz
      • Amenajări exterioare şi sistematizare verticală
    • 2.3. Date şi indici care caracterizează investiţia proiectată, cuprinşi în anexa la cererea pentru autorizare:
      • Suprafeţele – construită desfăşurată, construită la sol şi utilă
      • Înălţimile clădirilor şi numărul de niveluri
      • Volumul construcţiilor
      • Procentul de ocupare a terenului – P.O.T.
      • Coeficientul de utilizare a terenului – C.U.T.
    • 2.4. Devizul general al lucrărilor, întocmit în conformitate cu prevederile legale în vigoare
    • 2.5. Anexe la memoriu
    • 2.5.1. Studiul geotehnic
    • 2.5.2. Referatele de verificare a documentaţiei tehnice – D.T., în conformitate cu legislaţia în vigoare privind calitatea în construcţii, inclusiv în situaţiile prevăzute la art. 7 alin. (2^1) şi (2^3) întocmite de verificatori de proiecte atestaţi de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, aleşi de investitor
    • 2.5.3. Avizele şi acordurile privind asigurarea, branşarea şi racordarea la infrastructura edilitară, după caz, precum şi avizele, acordurile şi actele administrative specifice ale organismelor administraţiei publice centrale sau ale serviciilor deconcentrate ale acestora, după caz – Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile, Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, Ministerului Sănătăţii Publice, precum şi ale Ministerului Culturii şi Cultelor, Ministerului Apărării, Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, Ministerului Transporturilor, Serviciului Român de Informaţii ori ale altor organisme interesate, stabilite prin certificatul de urbanism conform reglementărilor legale în vigoare şi ca urmare a condiţiilor speciale de amplasament şi/sau a funcţionalităţii investiţiei, după caz, obţinute în prealabil de solicitant.
    • 2.5.4. Acordul vecinilor, conform prevederilor legale în vigoare, exprimat în formă autentică, pentru construcţiile noi, amplasate adiacent construcţiilor existente sau în imediata lor vecinătate – şi numai dacă sunt necesare măsuri de intervenţie pentru protejarea acestora -, pentru lucrări de construcţii necesare în vederea schimbării destinaţiei în clădiri existente, precum şi în cazul amplasării de construcţii cu altă destinaţie decât cea a clădirilor învecinate.

Piese desenate

  1. Planuri generale
    • 1.1. Plan de încadrare în teritoriu
      • Plan de încadrare în zonă a lucrării, întocmit la scările 1:10.000, 1:5.000, 1:2.000 sau 1:1.000, după caz, emis de oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară teritorial
    • 1.2. Plan de situaţie privind amplasarea obiectivelor investiţiei
      • Plan cu reprezentarea reliefului, întocmit în sistemul de Proiecţie Stereografic 1970, la scările 1:2.000, 1:1.000, 1:500, 1:200 sau 1:100, după caz, vizat de oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară teritorial, pe care se vor reprezenta:
        • Imobilul, identificat prin numărul cadastral, pentru care a fost emis certificatul de urbanism, descris prin totalitatea elementelor topografice determinante pentru suprafaţa, lungimea laturilor, unghiuri, inclusiv poziţia şi înălţimea la coamă a calcanelor limitrofe, precum şi poziţia reperelor fixe şi mobile de trasare
        • Amplasarea tuturor construcţiilor care se vor menţine, se vor desfiinţa sau se vor construi
        • Cotele construcţiilor proiectate şi menţinute, pe cele trei dimensiuni (cotele +/- 0,00; cote de nivel; distanţe de amplasare; axe; cotele trotuarelor, aleilor, platformelor şi altele asemenea)
        • Denumirea şi destinaţiile fiecărui corp de construcţie
        • Sistematizarea pe verticală a terenului şi modul de scurgere a apelor pluviale
        • Accesele pietonale şi carosabile din incintă şi clădiri, plantaţiile prevăzute
        • Planul parcelar al tarlalei în cazul imobilelor neîmprejmuite care fac obiectul legilor de restituire a proprietăţii
    • 1.3. Planul privind construcţiile subterane
      • Va cuprinde amplasarea acestora, în special a reţelelor de utilităţi urbane din zona amplasamentului: trasee, dimensiuni, cote de nivel privind poziţionarea căminelor – radier şi capac -, şi va fi redactat la scara 1:500
      • În cazul lipsei unor reţele publice de echipare tehnico-edilitară se vor indica instalaţiile proprii prevăzute prin proiect, în special cele pentru alimentare cu apă şi canalizare
  2. Planşe pe specialităţi
    • 2.1. Arhitectură
      • Piesele desenate de arhitectură vor cuprinde planşele principale privind arhitectura fiecărui obiect, redactate la scara 1:50 sau 1:100, după cum urmează:
        • Planurile cotate ale tuturor nivelurilor subterane şi supraterane, cu indicarea funcţiunilor, dimensiunilor şi a suprafeţelor
        • Planurile acoperişurilor – terasă sau şarpantă -, cu indicarea pantelor de scurgere a apelor meteorice şi a modului de colectare a acestora, inclusiv indicarea materialelor din care se execută învelitorile
        • Secţiuni caracteristice – în special pe linia de cea mai mare pantă, acolo unde este cazul -, care să cuprindă cota +/-0,00, cotele tuturor nivelurilor, înălţimile determinante ale acoperişului – cotele la coamă şi la cornişă -, fundaţiile clădirilor învecinate la care se alătură construcţiile proiectate
        • Toate faţadele, cu indicarea materialelor şi finisajelor, inclusiv culorile, cotate şi cu indicarea racordării la nivelul terenului amenajat
        • În situaţia integrării construcţiilor într-un front existent, se va prezenta şi desfăşurarea stradală prin care se va arăta modul de integrare a acestora în ţesutul urban existent
    • 2.2. Structura
    • 2.2.1. Planul fundaţiilor
      • Se redactează la scara 1:50 şi va releva:
        • Modul de respectare a condiţiilor din studiul geotehnic
        • Măsurile de protejare a fundaţiilor clădirilor învecinate, la care se alătură construcţiile proiectate
    • 2.2.2. Detalii de fundaţii
    • 2.2.3. Proiect de structură complet, se prezintă pentru construcţii cu mai multe subsoluri şi cel puţin 10 niveluri
    • 2.3. Instalaţii
    • 2.3.1. Schemele instalaţiilor, se prezintă parametrii principali şi schemele funcţionale ale instalaţiilor proiectate
    • 2.4. Dotări şi instalaţii tehnologice, în situaţia în care investiţia urmează să funcţioneze pe baza unor dotări şi instalaţii tehnologice, determinante pentru configuraţia planimetrică a construcţiilor, se vor prezenta:
      • Desene de ansamblu
      • Scheme ale fluxului tehnologic

Fiecare planşă prezentată în cadrul secţiunii “Piese desenate” va avea în partea dreaptă jos un cartuş, care va cuprinde: numele firmei sau al proiectantului elaborator, numărul de înmatriculare sau numărul autorizaţiei, după caz, titlul proiectului şi al planşei, numărul proiectului şi al planşei, data elaborării, numele, calitatea şi semnătura elaboratorilor şi ale şefului de proiect.

B. Proiectul pentru autorizarea executării lucrărilor de desfiinţare – D.T.A.D.

Piese scrise

  1. Lista şi semnăturile proiectanţilor, se completează cu numele în clar şi calitatea proiectanţilor, precum şi cu partea din proiect pentru care răspund.
  2. Memoriu
  3. 2.1. Date generale
    • Descrierea construcției care urmează să fie desființată:
      • Scurt istoric: anul edificării, meşteri cunoscuţi, alte date caracteristice
      • Descrierea structurii, a materialelor constituente, a stilului arhitectonic
      • Menţionarea şi descrierea elementelor patrimoniale sau decorative care urmează a se preleva
      • Fotografii color – format 9 x 12 cm – ale tuturor faţadelor, iar acolo unde este cazul se vor prezenta desfăşurări rezultate din asamblarea mai multor fotografii
      • Descrierea lucrărilor care fac obiectul proiectului pentru autorizarea lucrărilor de desfiinţa

Piese desenate

  1. Plan de încadrare în teritoriu
    • Planşă pe suport topografic vizat de oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară teritorial, întocmită la scările 1:10.000, 1:5.000, 1:2.000 sau 1:1.000, după caz
  2. Plan de situaţie a imobilelor
    • Planşă pe suport topografic vizat de oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară teritorial, întocmită la scările 1:2.000, 1:1.000, 1:500, 1:200 sau 1:100, după caz, prin care se precizează
    • Parcela cadastrală pentru care a fost emis certificatul de urbanism
    • Amplasarea tuturor construcţiilor care se vor menţine sau se vor desfiinţa
    • Modul de amenajare a terenului după desfiinţarea construcţiilor
    • Sistematizarea pe verticală a terenului şi modul de scurgere a apelor pluviale
    • Plantaţiile existente şi care se menţin după desfiinţare
    • Pe planşă se vor indica în mod distinct elementele existente, cele care se desfiinţează şi cele propuse – plan de situaţie, construcţii noi sau umpluturi de pământ, plantaţii etc., după caz
  3. Planul privind construcţiile subterane
    • Va cuprinde amplasarea acestora, în special a reţelelor de utilităţi urbane din zona amplasamentului:
      • Trasee
      • Dimensiuni
      • Cote de nivel privind poziţionarea căminelor – radier şi capac -, şi va fi redactat la scara 1:500
    • În cazul lipsei unor reţele publice de echipare tehnico-edilitară se vor indica instalaţiile proprii, în special cele pentru alimentare cu apă şi canalizare
  4. Releveul construcţiilor care urmează să fie desfiinţate
    • Planşele se vor redacta la o scară convenabilă – 1:100 sau 1:50 – care să permită evidenţierea spaţiilor şi a funcţiunilor existente, cu indicarea cotelor, suprafeţelor şi a materialelor existente:
      • Planurile tuturor nivelurilor şi planul acoperişului
      • Principalele secţiuni: transversală, longitudinală, alte secţiuni caracteristice, după caz
      • Toate faţadele
    • În situaţia în care desfiinţarea necesită operaţiuni tehnice complexe, se va prezenta şi proiectul de organizare a lucrărilor
    • Fiecare planşă prezentată în cadrul secţiunii II “Piese desenate” va avea în partea dreaptă jos un cartuş care va cuprinde: numele firmei sau al proiectantului elaborator, numărul de înmatriculare sau numărul autorizaţiei, după caz, titlul proiectului şi al planşei, numărul proiectului şi al planşei, data elaborării, numele, calitatea şi semnătura elaboratorilor şi ale şefului de proiect.

C. Documentaţia tehnică de organizare a execuţiei lucrărilor – D.T.O.E.

Documentaţia tehnică de organizare a execuţiei lucrărilor – D.T.O.E. este necesară în toate cazurile în care se realizează o investiţie şi se prezintă, de regulă, împreună cu documentaţia tehnică pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii, în condiţiile legii.

Documentaţia tehnică de organizare a execuţiei lucrărilor trebuie să cuprindă descrierea tuturor lucrărilor provizorii pregătitoare şi necesare în vederea asigurării tehnologiei de execuţie a investiţiei, atât pe terenul aferent investiţiei, cât şi pe spaţiile ocupate temporar în afara acestuia, inclusiv cele de pe domeniul public, după cum urmează:

Piese scrise

  1. Lista şi semnăturile proiectanţilor, se completează cu numele în clar şi calitatea proiectanţilor, precum şi cu partea din proiect pentru care răspund
  2. Memoriu, acesta va cuprinde:
    • Descrierea lucrărilor provizorii: organizarea incintei, modul de amplasare a construcţiilor, amenajărilor şi depozitelor de materiale
    • Asigurarea şi procurarea de materiale şi echipamente
    • Asigurarea racordării provizorii la reţeaua de utilităţi urbane din zona amplasamentului
    • Precizări cu privire la accese şi împrejmuiri
    • Precizări privind protecţia muncii

Elementele tehnice de avizare privind racordarea provizorie la utilităţile urbane din zonă, necesare în vederea obţinerii acordului unic, se vor prezenta în cadrul fişelor tehnice întocmite în Proiectul pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii – D.T.A.C. sau D.T.A.D., după caz.

Piese desenate

  1. Plan general
    • La lucrările de mai mare amploare se redactează o planşă realizată conform planului de situaţie privind amplasarea obiectivelor investiţiei, cuprinzând amplasamentul investiţiei şi toate amenajările şi construcţiile provizorii necesare realizării acesteia
    • La lucrările de mai mică amploare elementele de organizare a execuţiei lucrărilor vor putea fi prezentate şi în planul de situaţie privind amplasarea obiectivelor investiţiei al proiectului pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii

Fiecare planşă prezentată în cadrul secţiunii II “Piese desenate” va avea în partea dreaptă jos un cartuş, care va cuprinde: numele firmei sau al proiectantului elaborator, numărul de înmatriculare sau numărul autorizaţiei, după caz, titlul proiectului şi al planşei, numărul proiectului şi al planşei, data elaborării, numele, calitatea şi semnătura elaboratorilor şi ale şefului de proiect.

Sari la conținut